Naturfotofestivalen i Vårgårda

Nu är Naturfotofestivalen i Vårgårda över för denna gång. Det blev en riktigt lyckad festival som i år även firade 35 år. Alltså, helt fantastiskt att den har funnits så länge. Och det känns mycket roligt att få vara delaktig i det, jag har varit med i gruppen som ansvarar för utställningshallen.

Jag fick även äran att stå på stora scenen och visa bilder under programpunkten 20×20. 7 fotografer som under en timme visar 20 bilder vardera. Bilderna visas ett ett rullande bildspel, så det krävdes timing och planering för att hinna prata och säga nåt bra om varje bild. Men jag tycker det gick jättebra. Kulturen i Vårgårda var fullsatt, och det blev en liten pepp för mig att tala inför så många personer. Många dessutom proffsiga fotografer.

Jag fick också möjlighet att visa mina kobilder i utställningshallen. En sent avhopp gjorde att jag snabbt fick samla ihop bilder och hänga. Tur att det mesta fanns skapligt i ordning så det blev lätt att fixa. Kossebilder på en naturfotofestival hör ju verkligen inte till vanligheterna. Jag fick många positiva kommentarer och trevliga samtal. Kossan slår an hos de flesta, barndomsminnen för många, nostalgi för andra och förståelsen att kossan är viktig för att bevara vårt öppna landskap och den biologiska mångfalden är stor. Trots motpoler från de som tycker att kossan är en miljöförstörare av stora mått….Men de flesta fattar att det finns så mycket annat som förstör vår miljö, och att inte mycket skulle fungera utan våra betande djur.

Så för er som inte kunna vara på plats i Vårgårda och även för alla er andra så visar jag här mina bilder från 20x 20, samt kossebilderna.

Ha en fin vecka alla!

/ Lena

13 thoughts on “Naturfotofestivalen i Vårgårda

Kommentera

