Botanisera i Botaniska Trädgården

IMG_2091

Botaniska Trädgården i Göteborg är en park där jag varit många gånger när jag bodde i Göteborg. Jag flyttade därifrån 1975, och sen dess har jag bara varit där två  gånger. En gång i maj i år och så nu i torsdags. Jag hade bokat upp en träff med Anna Ulmestrand, en av Sveriges bästa macrofotografer, och för mig en stor förebild. Vi har pratat om detta länge, att två fototokiga tjejer träffas och fotar en dag tillsammans. Det är alltid roligt att fota med likasinnade, man går lätt in i sin bubbla, och har man samma intresse blir man inte förvånad när den andre drar iväg in i buskar och snår. Eller blir stående som fastnaglad vid en blomma väldigt länge. Så vi gick omkring där i parken med våra kameror och fotade massor. Pausade ett tag med gofika och blev halv ihjälskrämda av en något ilsken mås som störtdök mot vårat bord. Jisses…Sen irrade vi oss in i rododendronskogen, där var det dock överblommat. Men det fanns mycket annat spännande. Stora fina perennrabatter fastnade vi också vid. Och vips hade sen tre timmar gått och det var dags att avsluta och packa ihop och åka hemåt. Men många bilder på minneskortet.

Nu har jag gått igenom det mesta, och visar en del av bilderna. Ska absolut åka dit igen, det kommer nya blommor hela tiden. Och som jag sagt förut: det är där i rabatten jag trivs bäst.

Klicka på första bilden, så öppnas galleriet, och du bläddrar med pilarna.

/ Lena

24 thoughts on “Botanisera i Botaniska Trädgården

  1. Wow, så härligt somrigt! En underbar samling, jag häpnas över hur många vackra bilder du kan få på endast ett fototillfälle. Inspirerande, man kanske ska köpa sig ett macro ändå..?

    Allt gott!
    /Marie

    1. Tack så mycket! Med den mångfalden som finns på Botaniska är det inte svårt alls att få många bilder. Problemet är nog att sålla så det inte blir för måna av samma som sparas i datorn sen😊 Ja, köp ett macro, det är jättekul!
      M
      /Lena

  2. Åh vilka vackra bilder!

    Svar: Tack! Mysigt att ni har egna kor, de känns som otroligt mysiga djur att ha att göra med. Har ni korna som sällskap / för att hålla hagarna öppna och för att ge er lite mjölk eller har ni större produktion?

    1. Tusen tack! Vi har ca 40 kvigor för köttproduktion, och det är liten skala med dagens mått mätt. Vi hade mjölkkor förut, men lade ner den delen för 10 år sedan. Nu håller våra kvigor markerna öppna på ett bra och miljövänligt sätt. Känns viktigt att även små gårdar hålls levande och att det inte växer igen. Och så fint med lite liv utanför köksfönstret. Landsbygd utan djur är så tråkigt.
      / Lena

  3. Ljuvliga sommarbilder som exakt får fram känslan man får på botaniska!! Varmt, blommigt och färgsprakande:-) Tack återigen Lena för ditt ”påhitt”, jag gröna om det igen:-) Mvh Anna

  4. Underbara bilder från en underbar plats! Så kul och inspirerande att läsa om fokus från tidning och olika publiceringar. Jag behöver vända tillbaka tror jag till det som var jag i fotandet 🙂

    Carina

    1. Tack så mycket! Ja, Botaniska är jättefint, en skattkista att gräva ur för en macrofotgraf ☺ Hoppas du hittar din grej i fotot, ibland går man liksom vilse. Ibland fotar jag något helt annat, med annat objektiv eller kamera, utanför comfortzonen, för att hitta tillbaka om inspirationen tryter. Det brukar hjälpa 😀
      Tack för titten och Lycka till!
      / Lena

Kommentera

