Colour splash

IMG_9742
Vallmo

Den här tiden på året exploderar verkligen naturen i alla möjliga härliga färger. Jag bara älskar det. Kan sitta på trappan på kvällen och bra njuta av mina fina rabatter med alla möjliga sorters blommor. Jag är inte den typen som planterar med ordning och reda, utan jag gräver ner plantor där de får plats. Och så tätt som möjligt för att ogräset inte ska få plats. Och sen kan jag grotta ner mig med macrot på kameran. Hittar så mycket roliga saker, spindlar, flugor, fjärilar och annat spännande.

IMG_9764

I och med att jag planterar tätt, blir det snygga bakgrunder till bilderna. En vit blomma mot en orange bakgrund, en liten gul och svartrandig spindel mot blågrön bakgrund. Jag gillar att leka med kameran på det viset, att skapa spännande bilder. Visst, det blir mycket blombilder, men det är där i rabatten jag trivs som bäst.

IMG_9528
Imse
IMG_9647
Gröna vågen

Orange och lila är färger som går fint ihop, och så lämpligt att kvällens sista strålar reflekterades i ytterdörrens gula rutor, blev en bra bakgrund det med. Just denna blomma är en Cineraria Senetti. Det visade sig vara en alldeles utmärkt fjälrilsrestaurang. På midsommarafton kom det massor av fjärilar på besök, och det gick ju inte att att motstå förstås.

IMG_0432

IMG_0628

IMG_0454

IMG_0451

IMG_0447

IMG_0506

IMG_0540

Sist men inte minst kom det en Amiralfjäril också. Den satte sig högst upp i Schersminbusken, så bilden är rejält beskuren. Jag har även tidigare haft besök av Makaonfjärilen, så vacker och så snabb. Den var här i två dagar, det blåste som attan och jag for omkring som en tok för att få en bild. Fick en bild som inte är bra på nåt vis, men jag är nöjd ändå, och glad att få så fint besök.

IMG_8598

Nu närmar sig semestern, och med den lite mer tid att jaga motiv i alla de färger.

Ha en fin vecka!

/ Lena

 

18 thoughts on “Colour splash

  1. Låter också växterna bestämma (till stor del) själva vart de vill växa. Hälsar dom oftast med – jaha lille vän här har du bestämt att du vill växa, välkommen. Men ibland flyttar jag på dom och det godtas oftast.

Kommentera

