Små blå

Idag har jag varit hemma hos Inger Palo och fotat blåsippor. Det hör liksom till varje vår att fota blåsippor. Men här hemma finns det dock inga, så jag fick ta bilen och fara över länsgränsen till Skaraborgs län och Bitterna. Och där i en dunge fanns det massor. Så nu har jag blå bilder så jag är nöjd (tror jag) 🙂 Man vet ju aldrig, det kan ju dyka upp nåt igen som gör att jag måste ner på backen. IMG_5059.jpg

Jag köpte ett nytt (läs begagnat) objektiv för att tag sedan. jag får säga att jag är väldigt nöjd med det. Det har inte varit svårt alls att lära sig, annars är det ju så när man byter fotoprylar behövs en viss inlärningstid. Det nya har lite längre brännvidd, och jag tänker att det kan var bra lite längre fram när fjärilar och andra insekter dyker upp. Då behöver jag inte gå så nära så jag skrämmer iväg dem.

IMG_5089

I denna lilla dunge där vi kröp omkring med våra kameror, fanns det som sagt en massa blåsippor. Och de var i olika nyanser också. Från ljust blå till nästan mörkt lila. En del med 6 kronblad, en del med fler. Så fin variation! Och ljuset skiftade också, från stark sol en stund, till skugga och moln.

IMG_5142

På ovanstående bild och även det nedan har jag använt mitt lilla Pentaconobjektiv. Ni vet det där objektivet jag har skrivit om förut, som är så svårt att få skärpa med. Men det ger å andra sidan en häftig bokeh, så det uppväger skärpemissarna.

IMG_5097

Jag fick med mig 200 bilder hem. Så nu har jag lite att gå igenom. Men nu börjar ju också en intensiv period med fotot, det händer mycket ute som bara måste fotas. Härligt!

Jag önskar er en fin vecka!

/ Lena

IMG_5232IMG_5216IMG_5155IMG_5153IMG_5149IMG_5100

 

 

5 thoughts on “Små blå

Kommentera

