Att ta ett steg tillbaka

Tre
Tre

Jag älskar ju makrofoto som ni vet. Men ibland försöker jag ta ett kliv tillbaka och fota lite landskap och andra motiv. Det är nog bra att utmana sig till att göra andra saker än det invanda. Det är helt annorlunda mot  makrofoto, där jag försöker tänka konstnärligt, nu blir det mer komposition och annat tänk. Jag bor väldigt bra till, med flera gårdar runt omkring förutom vår egen. Det finns hästar, kor och får. På önskelistan står också att fota hönor och ankor, men det kommer.

I morse var det fin dimma. Sov lite för länge, så det var lite för ljust när jag gick ut, men dimman låg tät och solen försvann igen stundtals. Jag ville leta upp våra kvigor för att få lite fina bilder på dem i dimman. Nu är det så att på hösten öppnar vi upp mellan hagarna så att de har större yta att gå på, och typiskt nog denna morgon var de allra längst bort i ett hörn som inte är så där jättefint ur fotosynpunkt. Det finns betydligt finare ställen med fina träd och stenmurar. Och det var ju där jag hade tänkt att de skulle vara, men icke. De bestämmer ju själva var de vill äta så klart. Så det blev inte så många bilder som jag hade tänkt. Men lite bilder på träd i dimma blev det innan jag gick vidare. En av grannarna har hästar (inte dem jag har visat bilder på förut). Och där blev det ju bara sååå bra! En fin hage med stenar och stenmurar och björkar i fin höstfärg. Och de var duktiga modeller och kom inte alltför nära. Annars när man fotar djur brukar man ju få dem ” i knät” ganska omgående, och det blir sällan bra. Två nordsvenskar och en fjording fanns i hagen. Det blev en fin morgonpromenad med lyckat resultat idag, så nu visar jag er det.

ha en fin vecka alla!

Lena

Klicka på första bilden, så öppnas galleriet och du bläddrar med pilarna.

15 thoughts on “Att ta ett steg tillbaka

  1. Härligt fina och stämningsfulla bilder. Jag försöker variera min repertoar. Är ju också något av en ”makronörd” men fascineras även av natur och fågelfoto och att fota fåglar (och andra djur) är en underbar utmaning. Ha det gott 🙂

Kommentera

