Sommarminnen

Denna sommaren går mot sitt slut vare sig vi vill eller inte. Det är snart september, det mörknar allt tidigare på kvällen och solen tittar fram allt senare på morgonen. Det är augusti och det är ändå en månad jag gillar, kanske för att jag är född denna månad, men också för den klara luften och de mustiga färgerna på blommor som inte finns på försommaren. Lila, mörkt röd, orange. Den senaste tidens värme har lockat fram fjärilar, inte så många, men de finns i alla fall.

IMG_9049 IMG_8831 IMG_8784 IMG_8313

En av våra kortare resor i sommar var till Halmstad, och på vägen hem tittade vi fram till Tjolöholms slott. Det finns en underbar trädgård där med massor av växter som lockar till sig fjärilar. Och som av en slump 🙂 hade jag macroobjektivet på kameran, kan ni tänka! Så jag sprang omkring där bland blommorna och försökte fota fjärilar så gott det nu går mitt på dagen. Hade jag kunnat hade jag krupit in bland blommorna, men det passar ju sig inte riktigt på ett sånt fint ställe, så jag fick göra så gott jag kunde av stunden. Det är så kul att komma till andra trädgårdar än sin egen, även om just macro är nåt man kan fota precis var som helst. Men bara lite nya växter och ett annat ljus gör att det blir kul. Jag har tänkt sen i våras att åka till Göteborg och fota i Botaniska och Trädgårdsföreningen, men än har jag inte kommit iväg.

IMG_9196

IMG_9240 IMG_9219 IMG_9214 IMG_9211 IMG_9205

Ett av de finare minnena från denna sommar får bli gårdagen, när vi var på bröllop. I lilla fina Jällby Kyrka. Det var så  vackert med fiolmusik, strålande sol och ett brudpar som är helt underbara. Helt oslagbart när brudparet efter vigseln kom gående på grusvägen upp mot gården i kvällssolen, och alla gäster väntande.  Sen blev det fest på logen med nyslaget hö på rännet( tänk er doften), jättegod mat och trevliga gäster. Jag lämnade stora kameran hemma denna dag, men har finaste bilderna inombords, men en mobilbild ser ni i instagramrutan på höger sida i bloggen.

Ett annat roligt minne är när jag skickade in en bild till en fototävling som anordnas av National Geographic. Döm om min förvåning när det damp ner ett brev i brevlådan och där det stod att jag vann andra platsen! Fick en fin plansch, en världskarta och blev publicerad i senaste numret av tidningen. Jag blev jätteförvånad och jätteglad att min bild blev utvald bland så många andra superfina bilder! Denna bilden är det:

Love
Love

Nu börjar tröskningen så jag passade på att fota havren härom kvällen i varmt härligt ljus.

IMG_9313 IMG_9311

Ha en fin vecka alla!

/ Lena

13 thoughts on “Sommarminnen

  1. vilka underbara bilder och minnen du har … jag gillar också denna månad för just som du säger färgerna är något helt otroliga …. jag har fotograferat den första dimman för i år vid Stråken … nu går det med stormsteg mot hösten …. vissa träd har redan fått gula blad men mera för att det är en sån torka överallt …. det skulle bli regn from imorgon … vi får se om det verkligen blir så …. Ha en skön kväll

    1. Tack så mycket för dina vänliga ord! Idag har det regnat och åskat och i morgon väntas mer regn, men det behövs sannerligen! Det är jättetorrt och börjar vissna ner. Hoppas på mer grönska!
      MVH Lena

      1. Varsågod 🙂 igår regnade och åskade det över Jönköping också och jag hoppas på mera regn här med för det är så torrt i markerna
        Mvh Irene

  2. Så ljuvliga bilder du har tagit. Visst känns det att hösten är på gång. Har haft lite lätt dimma
    på någon morgonpromenad och det blir mörk tidigt. Hoppas på lite regn denna vecka så
    trädgården inte vissnar ännu mer. Många växter har tyvärr torkat men hoppas dom får lite liv
    om det blir regn.
    Ha en trevlig vecka.

    1. Tack snälla du! Ja, nu behövs det regn verkligen. Det var jättefin dimma förra måndagen när jag åkte till jobbet kl 05:45. Hoppas på liknande i helgen men icke då. Var så jättefint med dimma, soluppgång och betande kossor…Men det kommer fler tillfällen hoppas jag.
      / Lena

  3. Underbara bilder. Vi var också till Tjolöholms slott för ca 2 år sedan när dottern flyttade ner till Varberg en kort stund. En mycket vacker plats och som du skriver, massvis av vackra växter och således paradiset för oss som gillar att fota dom små 😉

Kommentera

