Färgstarkt

Daglilja

En sak som är bra med senaste tidens regn, är att det är väldigt frodigt i trädgården. Och färgstarkt som jag gillar också. Det har fortfarande inte blivit några längre fototurer, utan trädgård och åkrar runt om här hemma har fått stå som modell. Och det är inte illa: finns en massa spännande saker att fota där. I helgen som var kom två vårtbitare på besök, och en är fortfarande kvar. Den bor i min daglilja och den är ju bara så förtjusande söt. Så den har fått ställa upp som modell, fast den tycker nog att jag är lite närgången ibland. Då backar jag, vill ju inte att den ska försvinna. En vansinnigt grann skalbagge hittade jag i går kväll, tror det är en gräsgrön guldbagge efter det jag har hittat på nätet. Och idag hittade jag en gulsvart fin sak, en fyrbandad blombock. Den skulle passa som fotbollslaget Elfsborgs nya mascot, den har samma färger 🙂 Nu har jag lärt mig namnet på två nya insekter tack vare internet 🙂 Men fjärilar är det ont om i år, det har varit för vått och kallt, men jag hoppas att vädret blir som de lovat närmaste tiden. Det ska blir varmare och soligt, så  de kanske kommer.

Jag har använt mitt lilla Pentaconobjektiv en del, men jag har saknat ett motljusskydd till det. Många bilder har jag fått kassera på grund av linsöverstrålning. Men nu har jag tillverkat ett eget minsann. Av en hylsa till en gammal kontorsstol. Den som satt på kolven undertill om ni förstår hur jag menar. Jag klippte till den och den passar alldeles utmärkt. Så nu måste jag testa, men det får bli en annan dag, det mulnar på och det måste ju vara soligt om det ska funka. Återkommer med resultat. Har ni nåt namn på insekten på den sista bilden blir jag glad 🙂
Klicka på första bilden i galleriet, så öppnas de i större format och du bläddrar med pilarna.

/ Lena

14 thoughts on “Färgstarkt

Kommentera

