Åker och äng om sommaren

Korn
Korn

Jag gillar att fota spannmål. Vi odlar korn och havre, och på granngården odlas vete. Det är kul att följa mognaden och särskilt förtjust är jag i korn. Det har så fina mönster i axen, och det blir en nästan målande känsla i bilderna. Och har jag tur kan det sitta nån liten insekt på ett ax. I vissa åkrar växer blåklint och vallmo, och i just spannmål är det väl ett ogräs, men det är vackert och mycket somrigt.  Vi var i Skåne förra veckan och där finns det massor av vallmo i spannmålen, så de fotades också förstås. Vi har varit i Skåne ett antal gånger, så de vanliga turistmålen fotades inte. Istället använde jag makrot flitigt, och vi gjorde några besök till slott och parker. Man får lite konstiga blickar när man fotar på mitt vis, med näsan in i buskar och annat. Men jag bjuder på det. Jag fick några bilder jag blev nöjd med i alla fall. Så idag visar jag  lantliga och somriga bilder.

Klicka på första bilden, så öppnas galleriet och du bläddrar med pilarna.

/ Lena

13 thoughts on “Åker och äng om sommaren

  1. Underbara sommar bilder från landet.Alla bilderna är fantastiska men en som sticker ut lite extra
    är den med Blåklinten i fokus. :O

  2. Så härliga bilder! Den lilla nyckelpigan är ju underbar, likaså kornbilderna, insekten som är på väg att landa. För att nämna några. Mycket inspirerande att se dessa bilder!

  3. Tack! Tänk att vår spannmål kan vara inspirerande ☺ Nä, skämt åsido, jag försöker hitta motiv lite varstans, inte bara det som man väntas fota. Att krypa ner på knä i åkern kan vara riktigt spännande ☺ Man hittar alltid något roligt när man spanar med macroobjektivet ☺

Kommentera

