Nytt möter gammalt

Päron
Päron

Idag är det Kristi Himmelsfärdsdag och ledig dag från jobbet. En arbetsdag i morgon, sedan är jag ledig ytterligare tre dagar. Hoppas på bra väder!

Vi släppte ut våra småkvigor på bete idag, så nu är alla djuren ute äntligen! Så härligt när den tiden kommer, när de kan ströva fritt i våra fina hagar. Vi har ju inga jätteåkrar på vår gård, och beteshagarna är små och omgärdade med stenmurar på flera ställen. Det har legat ett gammalt soldattorp på ägorna, och spåren syns än. Man kan se var huset har stått, och de små åkerlapparna med sina stenmurar finns kvar. Man blir ju imponerad när man tänker på vilket oerhört slit det måste ha varit att få markerna stenfria så de blev odlingsbara. Då fanns inga maskiner som det finns idag, allt gjordes med handkraft. De åkrarna passar utmärkt som betesmark, och djuren håller på så sätt landskapet öppet också, så det inte växer igen.

Mitt stora fina päronträd blommar nåt alldeles fantastiskt i år. Det fanns här när jag flyttade hit för 30 år sedan, så det är gammalt.Brukar ge frukt ungefär vartannat år, så i år blir det nog mycket päron, om inte frosten tar blommorna, det vet man ju aldrig. Jag har fotat blommorna med mitt gamla Meyer Görlitz Orestor och försökt få till bra bilder med fin bokeh. Inte lätt, det blåser och har sig, men några bilder blev det. Och syrenerna har fina knoppar. De frös bort förra året, så nu håller jag tummarna i år även där. Även här är det gamla objektivet använt till de nya knopparna.

I kanten av en av åkrarna går en liten bäck, och det växer Hägg där. Där var jag i förmiddags med mitt gamla objektiv och hittade lite nya fina doftande häggblommor. Snart kommer det Liljekonvaljer där, de är en utmaning att fota, men jag ska ge de ett försök i år igen. kanske det går bättre med det gamla objektivet? Vem vet !

Önskar er en fin kommande helg!

/ Lena

Klicka på första bilden, så öppnas galleriet och du bläddrar med pilarna!

14 thoughts on “Nytt möter gammalt

  1. Utöver den ljuvliga inledande bilden på päronblommorna (andas verkligen vår) gillar jag bilden på rosenkvitten (härliga färger i motljuset), syrenknoppar (den fina grönskan och förväntan om ljuvliga dofter) och ”de lite större kvigorna” (korna sticker ut från den fina bakgrunden). Men jag var tvungen att lägga band på mig, listan över mina ”gilla-bilder” är egentligen längre än så, men en sådan lista förlorar sin poäng om den blir för lång… 🙂

Kommentera

