Jag är kär!

IMG_4634 (2)

Jag är kär i ett objektiv, eller egentligen ett par stycken. Hur knasigt det än låter. Jag har köpt på mig ett par gamla objektiv från Ryssland och forna Östtyskland, visade ett par bilder för ett tag sedan. Sen dess har jag väntat, väntat och väntat på fint väder, så jag får chansen att testa ordentligt, och få till den där bokehn som dessa objektiv är kända för att ge. Och så i går, då äntligen! Vaknade och såg att det var både sol och frost! Yihaa! Kastade mig ut, hann inte ens äta frukost. Vågade inte chansa på det, tänk om solen skulle försvinna…

Första stoppet blev kohagen, i diket där det finns en massa grästuvor som nu var fulla med rimfrost. Det är lite halvknepigt att få till skärpan med de här objektiven, så innan jag kom på hur jag skulle göra blev det många misslyckade försök. Och bara det är liiite skärpa nånstans är jag nöjd, bara nån detalj att vila blicken på så funkar det för mig.

Sen blev det min lilla äng i skogen där ormbunkarna står bruna och krumma i stenmuren. Och sen ett dyk in i den nakna Spireabusken och en tur bland de vissnade med fortfarande färgglada Nävorna i rabatten.

Får säga att än så länge är jag mer än nöjd. Att få kunna kombinera makrofoto och ändå få med lite omgivning är så kul.

Tusen tack igen till Tammy för all hjälp och inspiration!

Klicka på första bilden, så öppnas ett galleri i större format och du bläddrar med pilarna!

Önskar er alla en fin kommande vecka!

/ Lena

10 thoughts on “Jag är kär!

    1. Hej Heléne! Tack så mycket! Tänk att nåt som anses vara felaktigt kan vara så snyggt. Handlar bara om inställning och synen på vad som är vackert! Det är ett Pentacon 50mm 1.8 som jag har använt här. 85:- på Tradera ☺ Jag är helt nybörjare på detta själv, men tycker det är jättekul med nåt nytt☺
      Tack för titten!
      /Lena

  1. Jäättefina bilder ju ! Inspirerande att titta på.. duktig du är ! Som sagt, snart får vi ta en träff ute..Hade vart så skoj.//Kram maria

Kommentera

