Bildspel och ögonblick

Girls
Girls

I går hade jag mitt andra bildspel i år på Vårgårda Fotoklubb. Jag hade döpt det till ” Ögonblick”. Jag valde att visa bilder som är tagna i år. Kollade igenom mapparna i datorn och valde bilder fotade efter förra bildspelet. Och sen delade jag upp det på makrobilder, kossor och andra djur och till sist bilder med vattentema. Det sista med tanke på temat för Bildernas stad i Vårgårda.

Titeln syftade på det ögonblick som är när jag fotar. I naturen, den stora liksom den lilla händer det mycket. Vinden tar tag i lövet som jag fotade och så är det borta. Eller mina kossor som aldrig står still, eller ljuset som ändras från en stund till en annan. Ibland försöker jag fota om samma motiv tex. dagen efter. Tänker att om jag gör si eller så , så blir det en bättre bild. Men det blir aldrig detsamma som vid första försöket. Så det gäller att vara på hugget och försöka få till det på en gång, stunden efter är det borta. Och den där känslan jag ville åt blir inte som jag hade tänkt från början. Så därför kör jag oftast med serietagning, och kommer hem med rysligt många bilder på minneskortet. Det är då ”deletepartyt” börjar, som en av fotograferna sa på fotomässan härom helgen. Ett riktigt bra ord 🙂 Av 150 bilder kanske det blir 10 kvar när jag har rensat. Fast jag skulle nog behöva ha såna partyn lite oftare, har massor med bilder i datorn på samma motiv. Och jag är inte så ordningsam, så jag har de i vanliga mappar. Inget Lightroom här, funkar inte på min gamla dator… Men den ska bytas ut är det tänkt, och då har jag väl en massa jobb framför mig att sortera in allt, pust 🙂

Ni har säkert sett en del av bilderna förut, men jag visar upp ett urval av bildspelet i dag.

Håll tillgodo!

/ Lena

8 thoughts on “Bildspel och ögonblick

    1. Tack Liselotte! Ja, det blev bra. Lite teknikstrul som brukligt, men vi lärde oss nåt nytt igen tack vare det ☺ Så om det blir nåt mer tillfälle sitter det som en smäck, haha!
      Tack för titten!

  1. Tack så mycket Camilla! Tycker det är lite knepigt att välja ut bilder. Jag har ju sett dem många gånger, så de känns gamla för mig. Men de flesta som tittade har ju inte det, så det kändes som det gick bra!
    Tack för titten ☺

    1. Hej Katarina och tack så väldigt mycket! Just i detta fallet använde jag Keynote eftersom det är gjort i en Macdator. I vanliga fall när jag jobbar i min egen dator ( PC) gör jag bildspelen i Powerpoint eller har dem helt enkelt i en mapp och visar med Windows fotovisare. Det går också bra, om man inte vill ha flashiga övergångar mellan bilderna och klickar fram dem en och en! Lycka till med ditt bildspel!
      / Lena

  2. Vilka fantastiska bilder! Riktigt vackra. Deleteparty var ju ett kul ord. Stämmer ju så väl. Undrar hur i hela friden du har lyckats med hästen längst ner. Häftig bild. Den måst man verkligen kalla ögonblicksbild med respekt.

    1. Hej Christina! Tack så mycket. Ja visst är det ett kul och bra ord☺. Höstbilder hade jag tur med, den kliade sig på halsen mot trädet och jag fotade för glatta livet och fick ett par nåt så när skarpa☺
      /Lena

Kommentera

