Nya grejer

IMG_4227

Denna hösten tar nog knäcken på mig och mitt fotande…Det är ju inte annat än grått och regnigt, och om det väl är bra väder, ja då jobbar jag och kan inte sticka iväg med kameran. Det är mörkt när jag kommer hem, och hur kul är det att fota krukväxter i brist på annat? Det är rätt synd om mig, eller hur? Och inatt blir det vintertid igen, och då är det ännu mörkare när jag kommer hem…

Men nu är det nog med gnäll! Jag har skaffat lite nya prylar vet ni 🙂 Eller: nya och nya, några gamla objektiv från forna Östtyskland och Ryssland har jag fått till mig.  De är helt manuella, passar kameran med hjälp av en adapter. Ska bli väldigt läcker bokeh med rätt ljus( som inte har infunnit sig än). Så nu väntar jag ivrigt på bra väder för att få testa! Det blir inte alls som med macrot, det ena objektivet är 135 mm så det är ju ett litet tele, men det är ljusstarkt så det blir väl bra. Och de andra två är 50mm med 1,8 och 2,8. De känns väldigt bra de med det lilla jag har testat. En sjukt duktig fotograf som heter Tammy Bergström fick in mig på denna banan 🙂 Ni hittar länken till hennes blogg i min länklista.

Jag tog i allafall en liten tur till skogen efter middagen idag. Det började småregna omgående, men jag struntade i det. Så bilderna idag är fotade enbart med objektivet Meyer Görlitz Orestor 135mm 2;8. Se de som testbilder, har inte lärt mig än. Men så här såg det ut i min skog idag. Rufsigt, rörigt och vått. Och jag kom hem skitig, våt och med minnet av en underbar doft av våta vissna löv i näsan 🙂

Ha det gott!

/ Lena

14 thoughts on “Nya grejer

  1. Jag slängde 5 st gamla ryska objektiv när jag rensade huset när jag flyttade. Ett av dom var en Meyer Görlitz 200 mm. Det var ett fint optik. De andra var ett 35 mm, 50 mm, 135 mm samt en Vivitar 300 mm. Jag minns ej ljuskänsligheten på dem. De hade stått i 25 år oanvända då jag slängde dem. Trodde inte det fanns värde i dom. Så kan det gå. Ha en bra dag

    1. Hej Bente!Tack så mycket! Ni är allt bra på att övertala mig haha 🙂 Saknar dock tidig lågt stående morgon eller kvällssol så att jag kan få till lite bling i bilderna. Men det kommer 🙂
      / Lena

Kommentera

