Spindlar

IMG_2659

Jag skrev ju i ett tidigare inlägg att jag skulle göra ett med bara spindlar. Nu blir det nästan så  denna gången, så ni med spindelfobi får hoppa över lite bilder. Jag kan villigt erkänna att jag är inte speciellt förtjust i de små djuren heller. Inte inne i alla fall, och inte på mig. När jag var liten och var hos mormor fanns det jättestora spindlar i badkaret i badrummet, och jag var skiträdd för att gå in där 🙂 Och en barndomskompis vars föräldrar hade varit i Thailand, hade en riktigt stor svart spindel bakom glas och ram på väggen. De hade väl köpt den tavlan i Thailand kan jag tänka. Den tavlan ramlade ner en gång när jag var där, och glaset sprack! Gissa om jag blev rädd 🙂 Men att krypa runt i naturen och kika på dem genom kameralinsen är väldigt fascinerande. Det är oerhört arbetsamma djur när de spinner sina nät. Vilken precision! Och de måste vara starka också: fastnar det ett byte tex en fjäril som är mycket större än de själva, tar det inte lång stund innan den stackaren är inspunnen i trådar. Rovdjur i mikroformat!

Igår(lördag) tog jag mig en tidig morgonpromenad till min lilla äng. Insåg ju rätt snabbt där att jag kommer att bli genomvåt, det regnade rejält dagen innan, men det var bara att börja leta. En massa spindelnät fanns det, men inte så många invånare. Tog ett tag innan jag såg den första. Men när jag väl kommer ” i stämning” går det fint, och tiden försvinner. En dryg timme senare började jag bli hungrig, så jag begav mig hemåt. På vägen låg det några tallgrenar med vissna barr i en brun härlig färg. Även där fanns det hyresgäster, så det blev lite bilder där med, krypandes i alla möjliga konstiga ställningar föra att få rätt ljus och vinkel. Sen såg jag fina mosssporer, eller pillidutter som duktiga Helene Alklid kallar dem 🙂 Solen lyste så fint genom gula löv, och det gick ju inte heller att motstå.

En del av bilderna har jag vänt upp och ner, tycker spindeln kommer mer till sin rätt då. Egentligen kryper de under nätet.

Klicka på bilderna, så öppnas de i ett galleri i större format!

/ Lena

4 thoughts on “Spindlar

  1. Oooohhh….gillar INTE spindlar men kan givetvis inte låt bli att kolla in dina spindelbilder 🙂 Tänk vad naturen kan åstadkomma! Fint ljus och fina reflexer och favvobilden för mig denna gång är ”sticker upp”. Kram!

Kommentera

