Golden hour

IMG_1221

Jag hittade en artikel om en app till mobilen  i tidningen Kamera och bild som visar när gyllene timmen infaller och även när blå timmen är. Lite onödigt vetande kanske, räcker väl att titta ut kanske ,men kul idé ändå 🙂 Ni hittar den här:

I fredags var det min sista arbetsdag innan semestern, och på kvällen blev det just gyllene ljus. Så jag tog den lilla svarta och gick en promenad. En av grannarna har rysligt mycket blåklint i sina åkrar, och de blommar så fint nu. Tänkte att de skulle bli fina i det varma kvällsljuset. Och våra kornåkrar är också fina, de långa stråna glittrar och fångar ljuset på ett snyggt sätt, så de fick också stå modell denna härliga kväll. Så nu blir det motljusbilder på mitt sätt, med mättade färger och allt 🙂 Tänk att det finns mycket att fota, behöver bara gå utanför dörren. Och ner i nåt dike, eller ut på åkern. Härligt 🙂 Sista solstrålarna utnyttjade jag i trädgården med Bolltisteln som modell mot solen som tittade fram mellan bladen i träden.

Denna semestern har vi inga planer alls. Vi har pratat om att åka till Höga Kusten, Skåne eller västkusten. Får se var vi hamnar. Jag har tänkt fota mycket, hoppas få komma iväg med goa fotovänner nån dag. Har lovat att fota barn också. Det har jag aldrig gjort förut, men jag har sagt att jag gör det som övning. Kan ju vara kul att testa det med. Annars finns det ju att göra med hus och trädgård. Men jag ska försöka tänka i nuet, inte stressa med tanken om vad jag ska göra i morgon, eller övermorgon…Det är väl nåt vi alla borde tänka på, att vara i stunden, även om man vet att det finns mer där framme… En stressad kropp och knopp mår nog bra av att göra en sak i taget.

Förresten: jag deltar i ett bloggparty, där man delar sin blogg med andra. Många trädgårdsbloggar är det, och jättekul att se andras bilder. Kolla in här vet ja !

 

 

Klicka på bilderna så blir de större!

/ Lena

8 thoughts on “Golden hour

  1. Njutbara bilder i vanlig ordning !
    Du går en härlig tid till mötes ! Älskar den vilda Blåkliten, den finns inte här uppe i åkrarna. Jag försökte utrota mina Bolltistlar för några år sedan, men är glad att jag misslyckades. Det är ju paradiset för humlorna och dom är ju så roliga att ”försöka” fånga !
    Och du, åker ni mot Höga kusten så åker ni troligtvis förbi både Lena och mig. Vet att man brukar ha bråttom, men en kopp kaffe måste man väl alltid ha tid med. Bara så du vet !

    1. Tack snälla du! Jag har också försökt utrota, eller iaf flytta bolltisteln, men det gick inte så bra. Nu har jag två stora plantor istället ☺. Men humlor och fjärilar gillar den! Kanske tittar in om vi kommer ☺

  2. Vilka underbart härliga bilder! Tänk så lätt det är att glömma bort att njuta av det vackra som finns runt omkring oss, tur man kan gå att fånga det med kameran.
    Önskar dig en härligt avkopplande semester!

Kommentera

