Första maj och vita blommor

Storegården, Fölene 1 maj 2013
Storegården, Fölene
1 maj 2013

Idag är det första maj. I går var det Valborgsmässoafton och den firades på Haraberget i Herrljunga med massor av folk, fin körsång av Herrljunga Manskör och ett fantastiskt fyrverkeri. Kvällen avslutades med mysig hemmakväll med goda vänner.Idag blåser det isande kalla vindar, så jag har tillbringat det mesta av dagen inomhus. Har bara varit ute en stund och hjälpt till att släppa ut ytterligare en grupp kvigor på bete. Det är fantastiskt roligt att se hur glada de blir när de kommer ut. Full fart och dammet det yr och de hoppar och skuttar.

Förra året på första maj hade våren knappt börjat. Det var minusgrader när jag tidigt på morgonen tog en liten fototur. Tänk vilken skillnad mot i år, nu blommar Löjtnantshjärta och Spansk Klockhyacint för fullt.Men som sagt, det blåser så det är inte lätt att fota. Och om en stund ska jag gå ut och täcka över Löjtnantshjärtan för det varnas för frost inatt. Synd om det fryser nu när det blommar så mycket. Päronträdet och Plommonträdet står i full blom, och äppleträden kommer snart. Risken är ju att det inte blir nån frukt om det fryser.

Det visas väldigt mycket bilder på vitsippor denna årstiden, och jag är inte sämre än att jag gör det också. För nog kan man väl fota några till, även om jag har väldigt många på datorn sen förut…Och så blir det lite bilder på Spirea i blåst. Lite som skakbilder nästan, fast jag har inte skakat kameran utan busken har skakat sig själv 🙂

I morgon är det jobbdag igen, men sen blir det helg och jag hoppas på lite lugnare och skönare väder.

/ Lena

 

3 thoughts on “Första maj och vita blommor

Kommentera

