Vårbruk

Brudarna
Brudarna

Nu har det varit riktigt bra väder ett tag, och vårbruket är igång för fullt i bygden. Gubben håller till i traktorn på åkrarna till sena kvällen. Och vi har släppt ut första gruppen med kvigor på bete. Resten får komma ut när det är färdigsått. Det är även igång i trädgården, och den är min domän. Jag har rätt stor trädgård, med stor gräsmatta, grusgångar, stora perennrabatter, en massa äppleträd och lite till. Det tar sin tid att fixa till, men jag gillar verkligen att gå där och gräva och rensa. Och det växer och förändras från dag till dag. Snart är det dags att gräva ner gladioluslökar, anemoner och dahliaknölarna igen. Just dahliorna förvarar jag i källaren. Den är lite för ljus och varm numera, sen vi satte i tankar till varmvattnet, så dahliorna blommar för fullt redan i sina spänner. Och det utan jord och vatten. Det blev på samma vis även förra året, men det gick bra ändå. De överlevde och fick istället en tidig start.

I går avslutade jag dagen med ett varv med kameran, och i morse gick jag upp tidigt och tog en tur innan frukost. Det blir inga långa stunder med kameran nu när det är mycket att göra ute, men det går bra ändå. Det finns massor av spännande saker att fota. Så lite av det tänkte jag bjuda på idag. Plus lite smygbilder från grannens trädgård. Hon har en Fosythiabuske, det har inte jag, så dit smög jag en kväll och fotade lite när solen höll på att gå ner. Tack för det A-M 🙂

I morgon har jag säkert träningsvärk både här och där, kroppen är ju lite ovan vid grovarbete. Men jag tänker att det är nog bra att röra sig , min jobbiga nackspärr som jag åkte på i början av veckan är som bortblåst, och det är skönt!

Klicka på bilderna så blir det större!

/ Lena

4 thoughts on “Vårbruk

    1. Tack så mycket! Lungörten håller på att blomma över nu, men jag tänkte när jag såg dem igår kväll i kvällsljuset att det kunde nog funka att krypa nära med macrot:-)
      Önskar dig en fin vecka!
      /Lena

  1. Vilka ljuvliga macro-foton du tagit!! Och ja, klart du ska va med i EFIT-utmaningen, kul! Jag borde nog skrivit lite tydligare, har ändrat texten nu 🙂 Gör ett inlägg någon gång innan den 15:e maj på din blogg. Skriv en kommentar hos mig med länk till ditt inlägg. Efter den 15:e maj gör jag ett nytt inlägg med länkar till allas bloggar!

Kommentera

