Rybergs mad

Lupin
Lupin

Nu har min semester äntligen börjat. Så efterlängtad och välbehövlig. I år har vi väl inga planer alls, men något besök på västkusten och till Stockholm blir det nog. Annars finns det att göra på gården så det räcker.

Jag har tänkt flera mornar att gå upp jättetidigt, men när klockan ringer har jag fått i mig lite av latmasken och fint somnat om 🙂 Men det kommer, att fota tidiga mornar är oslagbart.

Har istället cyklat omkring i grannskapet lite och gjort små stopp. I går var jag vid Rybergs mad. Den är numera utgrävd till en mindre sjö, där barnen badade när dom var små. På vintern blir den fin skridskobana.

På vägen till ”mana” växer harsyra som täta mattor så där blev första stoppet. Väl framme låg vattnet alldeles stilla och spegelblankt, och det var riktigt rofyllt.  Sen hamnade jag bland lupinerna vid skogskanten. Deras hjärtan är så läckra. En rododendron växer också där.

Vid vattenbrynet växte små lustiga sporer, alldeles orange och lysande färg! Och så spindlar i massor förstås. Har lite spindelfobi, men kameran är ett bra skydd, haha.

När jag skulle packa ihop och cykla hem kom det några sländor, men dom lyckades jag inte fånga på bild. Får bli en annan gång.

Klicka på bilderna så blir de större!

Ha det gott alla!

/ Lena

4 thoughts on “Rybergs mad

  1. Du har en bunt sköna alster här Lena! Jag tycker du ska skicka in dem till Vårgårda medlemsutställningen och boken. Vilket Macroobjektiv har du?

    1. Hej Claes! Det var ju kul att du gillar mina bilder! Är det nån speciell bild du tänker på? Jag har ett Tokina 100 mm /2,8. En del av de tidigare bilderna i bloggen är fotade med ett Tamron 180mm/3,5 som jag lånade när Tokinan var på service.
      / Lena

  2. Harsyran, spindeln, hjärtan m fl. Gå på din magkänsla, vi behöver bilder, gärna makro. Bilderna är ju ärdå klara och välj ut typ 10 och skicka in.

Kommentera

